Veelgestelde vragen over medicatie
Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over je medicatie na een behandeling. Of je nu vragen hebt over het stoppen of starten met druppelen, het verkrijgen van nieuwe medicatie, of het gebruik van je medicatie, je vindt het hier. Lees verder om antwoorden te vinden op je vragen en wees gerust dat je altijd contact met ons kunt opnemen als je verdere hulp nodig hebt.
Mijn medicatie is op / ik mis medicatie
Ik hoef volgens mijn druppelschema nog minder dan 1 week te druppelen
Je hoeft in dit geval geen nieuw recept meer te halen. Je kunt stoppen met deze druppels.
Ik moet volgens mijn druppelschema nog langer dan 1 week druppelen
Start of neem de druppels die je (nog) hebt. Je kunt de eerstvolgende werkdag contact opnemen met FYEO of een nieuw recept aanvragen via deze link . Het is niet erg als je 1 of 2 dagen niet kunt druppelen, ook niet in de eerste week na de behandeling. Herpak je druppelschema zodra je de nieuwe druppels hebt.
Waar kan ik medicatie krijgen in de avond en nachturen?
Wanneer je een oppervlaktebehandeling hebt gehad (Lasek, PTK of TransPTK), dan heb je in jouw medicatietasje een noodrecept ontvangen voor Tramadol, Chlooramfenicol en Tetracaïne. Met dit recept kun je deze medicijnen in de avond- en nachturen ophalen bij een dienstapotheek in jouw regio. Bekijk hier welke dienstapotheek bij jou in de buurt zit.
Ik ben afgeweken van het druppelschema, wat nu?
Het is belangrijk dat je je zo goed mogelijk houdt aan het druppelschema. Vergeten druppels hoef je niet in te halen, herpak het druppelschema in dit geval met de eerstvolgende druppelronde. Dit omdat de druppelmomenten anders te dicht op elkaar komen te liggen.
Heb je per ongeluk teveel druppels gebruikt? Maak je geen zorgen, dit kan een keer gebeuren en is niet erg. Probeer het zo goed mogelijk te doseren om te voorkomen dat je vaker teveel medicatie per keer gebruikt.
Voor de traanvervangende druppels gelden andere regels. Deze kun je naar behoefte gebruiken. Teveel is hierbij niet aan de orde. Bij wisselend zicht of droge ogen klachten mag er meer gedruppeld worden.
Ik heb geen medicatie ontvangen die ik voor de operatie dien te gebruiken, wat moet ik doen? Kan de behandeling wel doorgaan?
- Je behandeling kan gewoon doorgaan;
- Afhankelijk van de periode tot aan de behandeling is het mogelijk dat FYEO de benodigde medicatie toestuurt per post. Neem hiervoor op werkdagen contact op met FYEO;
- Indien er geen tijd meer is om de medicatie op te sturen kom je eerder naar de kliniek op jouw behandeldag. De medicatie kun je dan bij FYEO alsnog nemen. De medicatie die je volgens de brochure de avond voorgaande aan jouw behandeling moet nemen komt hiermee te vervallen. Dit is niks om je zorgen over te maken;
- Kom je er op de dag van de behandeling achter dat je de Tropicamide bent vergeten te druppelen? Druppel dan nog op het moment dat je naar de kliniek vertrekt. Is dit niet meer mogelijk? Geen probleem, we druppelen dan extra bij aankomst in de kliniek.
Heb ik wel de juiste medicatie ontvangen?
De apotheek kan i.v.m. leveringsproblemen soms andere medicatie opsturen dan in jouw brochure of medicatietabel staat. Deze medicatie hebben dezelfde werkzame stof en kun je dus gewoon gebruiken. Bekijk hier alle medicatie met daarbij de werkzame stof.
Mijn vraag staat er niet tussen
Als je vraag niet hierboven staat, kun je telefonisch contact met ons opnemen van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur en 18:00 uur. Je vindt hier het telefoonnummer per vestiging.
Plan een gratis en vrijblijvend vooronderzoek
Iedere behandeling begint met een vooronderzoek. Dit onderzoek is essentieel om jouw oogsituatie exact in kaart te brengen. Zonder vooronderzoek geen behandeling.
- Persoonlijk behandeladvies op maat
- Oogarts van consult is behandelend oogarts
- All-in prijs