Veiligheidsbeleid
Cliëntveiligheid is onlosmakelijk verbonden met het uitvoeren van de behandelingen in onze kliniek. Om cliënten veilige zorg aan te bieden heeft FYEO een meerjaren-beleidsplan geschreven waarin concreet is aangegeven wat onder veilige zorg wordt verstaan.
De kern: het waarborgen dat het vertrouwen dat de cliënt heeft in FYEO ook een gerechtvaardigd vertrouwen is. Dit betekent dat kwaliteit en cliëntveiligheid als belangrijkste factoren worden gezien voor de continuïteit van onze zorgverlening. Dit vraagt een voortdurend systematisch verbeteren van de organisatie. Dit realiseren wij door onder andere de volgende activiteiten:
- De directie van FYEO draagt er zorg voor dat de omstandigheden om cliëntveiligheid te realiseren mogelijk worden gemaakt. Hiervoor werken we met een team Kwaliteit en Veiligheid. Zij coördineren, monitoren en beheren alle onderdelen van het veiigheids- en kwaliteitssysteem en zijn aanspreekpunt voor alle collega’s binnen FYEO.
- Het voldoen aan de eisen van het kwaliteitskeurmerk Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Op het keurmerk vindt een jaarlijks audit (toetsing) plaats door een onafhankelijke certificerende instantie.
- Er is een overeenkomst met een externe toezichthoudend apotheker, die toezicht houdt op medicatieveiligheid, en een externe deskundige infectiepreventie, die een toetsing uitvoert op onze werkwijze op het gebied van persoonlijke hygiëne en infectiepreventie.
- Als FYEO weten wij dat de cliënt een deskundige specialist wil zien om vertrouwen te krijgen in onze kliniek. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de wensen van de cliënten. Cliëntveiligheid betekent ook dat cliënten door één specialist worden gezien en behandeld.
- De ontwikkelingen en resultaten van de uitgevoerde behandelingen worden periodiek in een medisch overleg besproken. Waar nodig wordt het medisch beleid aangepast, deze wijzigingen worden vastgelegd.
- Er wordt veel aandacht besteed aan het borgen en overdragen van relevante kennis en scholing. Zowel artsen als medewerkers dienen kennis te nemen van alle relevante ontwikkelingen op oogheelkundig gebied. Ook worden er aanvullende trainingen gegeven op het gebied van cliëntveiligheid.
- Dit geldt ook voor de bediening en het gebruik van onze oogheelkundige apparaten en hulpmiddelen. FYEO gebruikt alleen hoogwaardige instrumenten en apparatuur.
- Er bestaat een interne procedure voor het melden van incidenten en complicaties. Hierover wordt open gecommuniceerd met als doel ervan te leren. De kern is; hoe kunnen wij als medewerkers, ongeacht onze werkzaamheden binnen FYEO, op een veilige manier een positieve bijdrage leveren aan cliëntveiligheid.
- Jaarlijks wordt er een Prospectieve Risico Inventarisatie (PRI) uitgevoerd met de risicoanalyse methode. Naast deze geplande risico-inventarisaties zullen, waar nodig, aanvullende risicoanalyses worden gehouden.
- Het borgen van veiligheidsbeleid is ook een van de speerpunten van de kliniek. Cliëntveiligheid is een standaard onderdeel bij onze interne audits.
- Jaarlijks wordt het functioneren van het gehele bedrijfsbeheerssysteem geëvalueerd in een Management Review (directiebeoordeling). Hierbij wordt het systeem beoordeeld op doelmatigheid, betrouwbaarheid, beschikbaarheid, transparantie en effectiviteit.
Plan een gratis en vrijblijvend vooronderzoek
Iedere behandeling begint met een vooronderzoek. Dit onderzoek is essentieel om jouw oogsituatie exact in kaart te brengen. Zonder vooronderzoek geen behandeling.
- Persoonlijk behandeladvies op maat
- Oogarts van consult is behandelend oogarts
- All-in prijs